Volgers

zaterdag 22 november 2014

Tureluurs


Wordt u ook zo heen en weer geslingerd tussen alles wat u wel en niet moet eten?
Je zou er tureluurs van worden. Het ene moment heeft een voedingsbobo vastgesteld dat een bepaald voedingsmiddel gezond is, het volgend moment beweert een andere bobo het tegenovergestelde.
U gebruikt natuurlijk allemaal dat margarinemerk dat zo goed voor hart en bloedvaten is. De makers ervan hebben natuurlijk helemaal gelijk en ze hebben geld genoeg om ons dat elke dag op de tv te vertellen. Een hoog cholesterolgehalte neemt merkbaar af. Een prima middel dus, voor mensen die last hebben van een te hoog cholesterolgehalte. Gelukkig heb ik dat niet. En daarom doe ik lekker roomboter op m’n brood. Natuurlijk wel met mate. En als ik vis bak, komter echt weer roomboter aan te pas. Gewoon omdat het heerlijk smaakt. Voor de rest gebruik ik olijfolie.
Wist u trouwens dat in roomboter (en andere dierlijke vetten) een bepaald vetzuur zit dat ons beschermt tegen allergiën? gezien de toename van het aantal allergische kinderen, wordt er nog maar weinig roomboter gebruikt, is mijn indruk.
‘De relatief enorme hoeveelheden linolzuur in de meeste margarines en plantaardige oliën ondermijnen het immunsysteem. Bovendien zijn deze vetten verontreinigd met talloze extractiechemicaliën”, weet een Amerikaanse deskundige ons te melden.
Uit onderzoek blijkt dat kinderen van het platteland een betere weerstand hebben dan kinderen uit de stad. Ook dat is weer terug te voeren naar de roomboter. Zelfs wanneer het gezin naar de stad verhuist, blijft die weerstand op peil, omdat de gewoonte om roomboter te gebruiken gehandhaafd blijft.
Ik heb van al die tegenstrijdige berichten eén ding heel goed geleerd: “Je moet zelf kiezen in het leven”. Voor wat betreft het gebruik van vet ben ik daar aardig in geslaagd. Daar neem een dan maar een glaasje anti-oxydanten op. Voor een euro of vier kun je daar al een aardig flesje voor krijgen.
En waar mijn roomboter vandaan komt hoef ik u niet te vertellen.
Kokkie

Geen opmerkingen: