Volgers

donderdag 15 september 2011

Familiegeschiedenis

Cornelis Verkleij en Andriana Smorenburg
Jaren geleden kreeg ik van een oud tante een houten lijstje met daarin een vergeeld prentje achter glas met in het midden een altaar waar bruidjes de communie krijgen uitgereikt. Langs de zijkanten staan religieuze teksten in het Frans en onderaan in het Nederlands :
Ter Gedachtenis Uwer Eerste H. Communie
te Loenersloot den 4 October 1853
Adriana Smorenburg. Het is een van mijn overgrootmoeders. Zij is geboren in Loenen aan de Vecht op 10 maart 1840. Als ze 24 is trouwt ze in Loenen aan de Vecht op 9 september 1864 met Cornelis Verkleij , een rijke boer. Dat blijkt uit het testament dat ik van hen heb en een foto van de boerderij die ik jaren geleden na enig speurwerk heb gemaakt. Ze kreeg zeven kinderen, waarvan mijn oma de tweede was.

 Adriana werd slechts 39 jaar. Ze overleed op 17 februari 1880 in Utrecht.

Geen opmerkingen: