Volgers

donderdag 16 juni 2011

De gevolgen van een korte broek en een T shirt

zondag 5 juni
Nog zes nachtjes slapen en dan mag ik weer naar huis. De camping is intussen aardig volgestroomd. Er zijn veel Duitsers en Britten, vertelt een van de jongens van Eurocamp, een rossige Rotterdammer, die met ons een praatje aanknoopte in Saló, toen hij Nederlands hoorde praten. Hij had na zijn schooltijd vijf jaar in de haven gewerkt en hij wilde wel eens wat anders en nu liep hij hier rond. Hoe het verder gaat weet hij nog niet. Hij ziet wel. Fantastisch! Lekker van het leven genieten en het maar op je af laten komen. Dan heb je later een boel te vertellen en wat van de wereld gezien. Vanmiddag zijn we naar San Fermo gewandeld. Het was mooi weer. Voor we weggingen had ik nog even het tafelkleed en de stoelzitjes binnen gelegd, want je kunt hier nooit weten. 'Volkomen overbodig', vond Ria,maar ik vertrouwde het niet. 'Hadden we onze plu's maar meegenomen', bedacht ik. Bij de kerk aangekomen bleek die helemaal op slot te zitten. Hebben wij even mazzel gehad, toen we hier twee dagen geleden waren. We kruipen weer achter het hek 'Vietato' langs. Ditmaal zonder kerkelijke toestemming en filmen de Baia de Vento, die zijn naam eer aandoet, want je waait hier echt uit je hemd. Ik vertrouw het weer nog steeds niet, de zon begint te verdwijnen en het gaat harder waaien. 'Wil je nog naar Baia de Vento? - het restaurant dat we op de heenweg gepasseerd zijn - vraag ik. 'Ja, hoor', zegt Ria en even later zitten we een ijsje te eten. Op de terugweg nemen de route langs de cooperatie, waar we woensdag naar het happy hour gaan. Dan steken we door Portese om bij onze bioboer nog even een paar potten honing te halen. We hebben nu zes liter. Daar moeten we de oorlog toch mee kunnen winnen. Het weer ziet er steeds ongezelliger uit en precies als we ons chalet binnenstappen breekt er een hoosbui uit waar de honden geen brood van lusten. Ik heb een cd van Robert Long opstaan, maar die is compleet onverstaanbaar door de herrie. Het dondert en bliksemt zonder eind. Zouden er zoveel mensen in korte broek en mouwloos T shirt de kerk zijn ingelopen? Of hadden we niet achter het hek bij de kerk mogen komen? God mag het weten. Ik heb lekker pasta gemaakt met heel veel saus. Morgen zouden we een eind weg gaan, maar met dit weer....?
Tot op de barricaden,
Bert en Ernie

Geen opmerkingen: