Volgers

vrijdag 17 december 2010

Spaanse avonturen 2

Vanmorgen zijn ben ik een stuk vroeger opgestaan. Om halftien was ik weer onder de levenden. Terwijl ik het ontbijt aan het voorbereiden was, hoorde ik dat Nederland was dichtgesneeuwd. 750 km file! Het vliegverkeer lag bijna stil. We zijn dus net op tijd vertrokken. Straks moeten we hier nog noodgedwongen blijven. Dat zal niet meevallen, want de temperatuur is intussen opgelopen tot 25 graden. Om half elf heb ik mijn wederhelft tot haar positieven laten komen. Met een zacht gekookt eitje, koffie en een warm broodje lukte dat wonderwel. De kerststol die ze had meegenomen, is intussen bijna op. (Daar moet je goed je best voor doen!)
Om de spieren soepel te houden zijn we daarna richting centrum vertrokken. Er lag een dreigend epistel dat Camilo zich tussen 9 en 13 uur op het ayuntamiento moest melden, want anders trad artikel 59.2 van de wet 4/999, tot wijziging van wet 30/1992 van de wettelijke regeling van de overheid van de gemeenschappelijke procedure en nog meer van die onverklaarbare ambtenarentaal. Kortom als hij zich niet laat zien, wordt hij direct opgepakt als hij het land inkomt, om vervolgens op de Plaza d´España gedurende 24 uur aan de schandpaal te worden genageld en daarna in optocht naar de Paseo Maritimo te worden gebracht, waar hij zal worden gevierendeeld. Het restant zal via de voedselbank worden verspreid. Dank zij de Inquisitie weten ze in Spanje van aanpakken. Daar kan Geert Wilders nog een puntje aan zuigen.
Op het ayuntamiento (ik typ dit steeds uit in de hoop het op een dag in een keer uit te kunnen spreken) werden we naar een deur verwezen, waarachter zich een aantal zeer belangrijke personen bevonden. Ze waren allemaal met vlag en wimpel geslaagd voor hun diploma ´belangrijk kijken´. In vloeiend Spaans (dat had ik thuis uitvoerig geoefend) legde ik hem het probleem voor. Uit zijn onbegrijpelijk antwoord, maakte ik op dat het wat hem betreft worst was. Met die geruststellende gedachte togen we weer huiswaarts, na eerst de supermarkt te hebben gefrequenteerd voor onze lunch. Daar kregen we een plakje banaan op een prikketje geoffreerd. ´De prikkers bewaren´, riep mijn schatje. Jullie zullen zich afvragen waarom? Wel daar is een eenvoudig maar lang antwoord op. De kipfilet die we gisteren gekocht hebben, was in dunne plakjes gesneden. Mijn corazon vond dat nogal een karig stukje vlees. Zoals een culinair grootmeester betaamt, ging het restant van mijn bovenkamer onder hoogspanning aan het werk en met een geweldig resultaat. Als ik nu dat plakje kip verrijkte met een plakje Serrano ham en Manchego kaas, om dat vervolgens op te rollen en met een prikkertje vast te zetten. Geniaal nietwaar! Alsof ik het zelf had verzonnen. Tot zover de verklaring van het bewaarde prikketje. (Waar een mens al niet over door kan zagen, maar dat zit in de familie.) Verder kochten we er wat stoofsla bij en piepers had ik thuis nog.
Onderweg heb ik een manderijntje van de boom geplukt, om te proeven of ze eetbaar waren. Ik heb hiervan geleerd, waarom de Spanjaarden ze laten liggen, inclusief de voedselbank bezoekers. De lunch - door mijn teerbeminde geliefde bereid - hebben we op het balkon genoten. Un bocadillo con queso y un con jamon Serrano. Muy rico en niet duur.
Vervolgens heb ik me op de afwas gestort, want de keuken was in twee dagen tijd veranderd in aarbevingsgebied. Ach en voor je het weet is het al weer vijf uur en werd het tijd voor de mise en place. Piepers schillen en opzetten, boter in de pan, knoflookje erbij om de vaten open te houden, het restant van de jus van gisteren erbij en wat water, de stoofsla erin. Deksel op de pan en pruttelen maar. Kiprolletjes maken en aanbraden (je weet wel van die geweldige brainwave) en de piepers tot puree verwerken (klontje boter, beetje melk ,mmm ...!) paprikasausje met knof en room en voor je het weet heb je weer veel te veel caloriën binnen.
Na het diner even van de vorst ellende in Nederland genieten en dan de afwas. Ach ja, er is hier van alles te beleven. Ik begrijp echt niet waarom jullie zonodig op vakantie moeten!

Geen opmerkingen: