Volgers

zaterdag 6 november 2010

Wees Verschillig

'Onverschilligheid is de ziekte van onze samenleving', hoorde ik Marcel van Dam zeggen op de radio. Ik kom net terug van de supermarkt. Naast de deur staat een getekende vrouw. Ik schat ze ergens in de vijftig, maar ze ziet eruit als een omaatje. In haar hand houd ze de daklozenkrant. Ze zal wel uit Roemeniƫ komen, net als haar voorgangster. De meeste mensen zien haar nog niet staan en lopen aan haar voorbij. 'Hebben ze zelf geen oma gekend?', vraag ik me af. Met afgeladen karren lopen ze naar de volle parkeerplaats. De inkopen voor een 'gezellig weekend' zijn weer gedaan. Een aantal van hen zal morgen in de kerk zitten. 'Wat gij aan de minsten der mijnen hebt gedaan, dat hebt gij aan mij gedaan', zullen ze horen. Of het verhaal van de barmhartige Samaritaan. Maar ze horen het niet.

Eens was er een waar gedrang van mensen,

die de leer wilden vernemen,

welke de rabbi van Opta sprak.

"Doe geen moeite", riep hij hen toe,

"Wie horen moet, hoort ook wel uit de verte

en wie niet horen moet,

hoort ook niet van dichtbij".

Geen opmerkingen: